Eerste week Cambodja

Klik op de foto’s in deze blog om ze in het groot te bekijken!

We rijden het allerlaatste stukje in onze eigen tuktuk in Sri Lanka niet zelf, maar als passagier. De verhuurder geeft ons nog even een lift naar het vliegveld. Na verschillende strenge controles vanwege de aanslagen zitten we dan eindelijk te wachten tot we kunnen inchecken. Met een dubbel gevoel. Want enerzijds is het op dit moment misschien beter om Sri Lanka te verlaten, én er staan ons weer nieuwe avonturen te wachten. Maar anderzijds voelde we ons hier echt heel fijn en willen we dus eigenlijk helemaal nog niet weg.

Na een vlucht van ongeveer 3,5 uur arriveren we om 4 uur ’s nachts in Bangkok. We moeten ook nog een uurtje wachten bij de douane, tussen miljoen ongeduldige Chinezen, maar we zijn gelukkig net op tijd om de bus naar het andere vliegveld in Bangkok te halen. Niet geheel onbelangrijk want anders zouden we de volgende vlucht niet halen naar Siem Reap. Na nog een korte vlucht van +/- 1 uur landen we in Cambodja om 8:45am. Zodra we het mooie vliegveld verlaten om onze tuktuk chauffeur op te zoeken komt de zinderende hitte ons tegemoet. Okee, dat is dus waarom het laag seizoen is op dit moment… het is echt al bloedjeheet met een graad of 38!

Siem Reap wordt met name bezocht omdat hier de wereldberoemde Angkor tempels dichtbij liggen. Het is dan ook een vrij toeristisch, maar heel gezellig stadje waar je je prima kan vermaken. Angkor Wat is de bekendste tempel maar het hele Angkor gebied is nog vele malen groter dan die ene tempel. Daarom hebben we besloten om een driedaagse pas te kopen want een dag zou nooit genoeg zijn om al dat moois te zien. En dat klopt. Je hebt echt minimaal 2 dagen nodig om alle hoogtepunten te bekijken en dan heb je zelfs heel veel dingen nog niet gezien.

De eerste dag gingen we met onze eigen tuktuk chauffeur ‘mr. Teavee’ op stap langs alle enorme tempels. Wij waren al onwijs onder de indruk van de grote van deze bouwwerken maar hoorde in het hostel van de eigenaren al dat als we vandaag fantastisch vonden, morgen (wanneer we alle echte hoogtepunten zouden bezoeken) nog gaver zouden vinden.

En dus gingen we vol goede moed om 4:45 uit bed om de bekende zonsopgang bij Angkor Wat te bekijken… althans, dat dachten we. Want toen we daar eenmaal aankwamen werd het al gauw duidelijk dat wolken roet in het eten gooiden… Nou dan maar snel door naar de andere bekende tempel ‘Ta prohm’, waar de film thomb raider is opgenomen, zodat we daar nog zonder andere toeristen zouden zijn. Helaas viel ook dat plan in het water want die bleek pas om 7:30 open te gaan. Zo stonden wij daar dus best wel moe van het vroege opstaan, al helemaal bezweet want de temperatuur was ook op dit vroege uur al echt hoog. Zonder nog maar 1 ding echt gezien te hebben. Gelukkig konden we in de buurt wel een lekker bakkie koffie scoren bij een gezellig familie restaurantje dus zo kwamen we het uurtje wachten prima door. Uiteindelijk hadden we om half 8, slechts met een handje andere toeristen, toch een mooi bezoek aan deze tempel.

Na een ochtend vol prachtige tempels, heel veel zweet en een goede lunch bezochten we dan eindelijk Angkor Wat van binnen. Een enorme tempel die echt wel indruk maakt. Maar na 2 dagen tempels en bijna 40 graden waren we er stiekem ook wel een beetje klaar mee. Op naar het zwembad dus!

Onze derde dag in Siem Reap hebben we gebruikt om even lekker bij te komen. Een paar uurtjes chillen aan het zwembad, eindelijk een goede cappuccino in een net iets te hip en duur koffie tentje (met airco!!), en ‘s avond nog een bezoek aan een tempel om vanaf daar de zonsondergang te kijken. Deze keer hadden we iets meer geluk want we hebben een groot deel gezien, maar helemaal onder hebben we hem niet zien gaan want ook hier waren de wolken weer spelbreker. Siem Reap heeft ook een heleboel leuke avond markten en zo scoorde Adwin daar zijn ‘kijk-ik-ben-in-Azië-geweest-olifanten-blouse’ en zijn we heeeeel vaak gevraagd of we aub eventjes in hun winkeltjes kwamen kijken. Voor de lezers die zelf weleens in Azië geweest zijn komende volgende zinnen vast bekend voor ‘ladyyyyy, you wanna buy something?’, ‘cheap cheap price for you’ en ‘I can discount for you’. Na 3 dagen in Siem Reap is het tijd om door te gaan richting Battambang. Een busrit van 3,5 uur die zeker een uur te laat vertrok, en de beloofde airco bleef ook uit. Top dus. Het landschap in Cambodja vinden wij ook een beetje tegenvallen dus waar het reizen in Sri Lanka al mooi was door gewoon naar buiten te kijken, viel ook hier weinig te beleven. Eenmaal in Battambang hebben we een kookles gevolgd waarbij we de typisch Cambodjaanse gerechten ‘amok’ en ‘lok lak’ gemaakt hebben. Eerst de ingrediënten scoren op de markt en daarna zelf aan de slag. Een leuke middag om eens wat te leren, maar nog leuker was het op eten daarna!

Verder hebben we in Battambang weer een scootertje gehuurd om de omgeving te verkennen. Zo zijn we bij een bamboe treintje uitgekomen. Dit treintje lijkt eigenlijk nog het meest op een soort vliegend tapijt met een klein motortje dat je in 7km over het spoor naar een aantal winkeltjes rijdt. Hier moet je dan even afstappen, in de winkeltjes kijken en natuurlijk het liefst wat kopen voordat je weer op je vliegend tapijt 7km naar het beginpunt wordt gebracht. Als je in de tussentijd een tegenligger tegenkomt dan moet het treintje met de minste passagiers even van de rails af om daarna weer de weg te vervolgen. Gelukkig kwamen wij niemand tegen en konden we dus lekker blijven zitten.

Heel veel hoogtepunten waren er eigenlijk niet maar er hing wel een fijn sfeertje in het stadje zelf. ‘S avonds hebben we ons even als echte locals gedragen. Eerst wat eten bij de verschillende stalletjes langs de weg, en daarna heeft Elsa een rondje hardgelopen in het stadspark dat zodra de zon onder is, vol staat met Cambodjanen die aerobics doen of wandelen, rennen en wat oefeningen doen op de verschillende toestellen in het park. Ook zij zullen toch moeten blijven bewegen om de nodige rijst calorieën te verbranden. Mijn conclusie is toch wel dat een rondje rennen met deze temperaturen wel even andere koek is dan een rondje Hertogspark. 🙉

Op moment van schrijven zitten we in de bus richting Phnom Penh. Dit schijnt niet per sé de gezelligste stad te zijn, maar wel echt een must-visit vanwege de bezienswaardigheden m.b.t. de gruwelijke historie van Cambodja. Daarover dus in ons volgende verhaal waarschijnlijk meer!