Family time!

Hè hè, zullen jullie wel denken. Eindelijk horen we weer eens wat van het front #happyelsa. Dat klopt. Na 3 intensieve weken rondreizen en bijpraten met de familie, en al 7 weken rond touren met onze camper in Australië is het de hoogste tijd om jullie weer op de hoogte te stellen van alle avonturen die we in de tussentijd beleefd hebben.

Onze laatste update liet jullie achter bij het vieren van mijn verjaardag en de aankondiging van het familiebezoek. In deze update nemen we jullie mee naar Kuala Lumpur, Bali en Singapore. Want jeetje wat hebben we een hoop gedaan in die paar weken.

Arjo, Maartje en Martijn waren in de veronderstelling dat zij een uurtje eerder op het vliegveld van KL aan zouden komen dan wij. Omdat we het toch wel leuk vonden om ze te verrassen hadden we een dag eerder al de vlucht vanuit Lombok naar KL genomen zodat we een surprise act konden doen op het vliegveld. Het was echt heel leuk om de verbaasde gezichten te zien toen wij ‘tadaaaa’ voor hun neus stonden na een hele lange vlucht waarin ze zelfs hebben moeten rennen om het vliegtuig te halen op Schiphol (door de enorme rijen bij de security op Schiphol).

Omdat we allemaal ‘s ochtends vroeg arriveerde konden we nog niet in het appartement. We hebben dus eerst maar even wat gedronken op het vliegveld, om daarna richting het appartement te gaan. Onze spullen konden we tijdelijk alvast even droppen bij onze reizigers vriendjes Joost en Viora (die toevallig tegelijkertijd in KL in hetzelfde appartementencomplex verbleven als wij). Na wat rondgeslenterd te hebben in het winkelcentrum naast ons appartement was het eindelijk tijd om even lekker te douchen en bij te komen voor de lange reis. Als afsluiter deden we nog een drankje bij onze rooftop infinity pool. Een goede eerste dag dus in KL.

De volgende dag stond een bezoekje aan de Batu Caves op het programma en heeft Ad de fam ondergedompeld in de diversiteit van het Maleisische eten. Ik (Elsa dus) had helaas weer even een nachtje koorts gehad, dus bleef maar even in het appartement omdat ik niet weer écht ziek wilde worden. Gelukkig ging dat snel beter en hebben we ’s avonds op dé streetfood straat van KL gegeten. Een overweldigend bezoekje met veel lichtjes, mensen die graag willen dat je bij hun kraampje komt eten, maar vooral met erg lekker (en bizar goedkoop) eten.

Het hoogtepunt van ons KL bezoek was de fietstocht door de stad met Mike Bikes. Toen Ad en ik vorig jaar in KL waren, hebben we deze ook gedaan en het is echt supertof om zo een megastad op de fiets te ontdekken. Niet alleen zagen we zo wijken die je anders nooit zou zien, ook hadden we een mega lekkere lunch in een lokaal tentje. Ons bezoekje aan KL zou niet compleet zijn zonder een kijkje te nemen in de mega (mooie) shopping malls die de stad rijk is. Als afsluiting van ons bezoek aan KL deden we nog een drankje op een heliplatform dat ’s avonds omgetoverd wordt tot bar. Een bijzondere setting en heerlijke plek om genietend van het uitzicht aan je cocktailtje te zippen.

Na ons toffe en best wel drukke bezoek aan KL was het tijd voor wat chill-time. Op naar Bali! Onze eerste bestemming op Bali was Seminyak, we verbleven hier in een heerlijke privé villa met zwembad. Het is duidelijk dat het toerisme in Bali andere maten heeft aangenomen dan dat wij tot nog toe gezien hadden. Het was dan ook even schakelen toen we de eerste dag onszelf door het mierennest dat Seminyak heet moesten begeven. Het mega toerisme op Bali heeft natuurlijk ook zo zijn voordelen. We hebben heerlijk gegeten in de leukste, schattigste restaurantjes en er zijn superleuke winkeltjes te vinden. Het eiland Bali is natuurlijk ook niet voor niets zo toeristisch. De natuur is prachtig en we hebben echt hele mooie rijstvelden en tempels bezocht toen we met onze privéchauffeur een dagje op pad gingen met z’n allen. Verder hebben we hier het plaatsje ontdekt op een scooter en hebben we lekker drankjes gedaan in een van de (misschien iets te) hippe beachclubs. Al met al een hele belevenis dus.

Na 4 dagen was het tijd om wat meer de rust op te zoeken en vertrokken we weer met de taxi vol (5 volwassenen + bagage is echt best wel veel voor de gemiddelde taxi op Bali) richting Ubud. In Ubud hadden we weer een prachtige villa helemaal voor onszelf. Deze keer zaten we niet in het centrum wat betekende dat we prachtig uitzicht over de rijstvelden hadden en alleen het geluid van een stel kikkers. Vanuit Ubud hebben we weer een scooter gehuurd om zo de omgeving te verkennen en alle prachtige watervallen te bezoeken. Maartje en Martijn samen op de scooter, Adwin en ik samen op de scooter, en Arjo achterop bij Ketut (onze gastheer van de villa, die ons graag overal naartoe bracht). Moet een leuk gezicht zijn geweest, 3 van die lange kerels + de rest op een paar scooters gepropt). Helaas waren we niet de enige met dit idee en daardoor hebben we meerdere keren een heuse ‘Instagram-rij’ zien staan om het perfecte plaatje te schieten… Duidelijk een gevalletje ‘alles-voor-de-gram’ zeg maar. Wij hebben er vooral hard om gelachen om vervolgens snel om te keren op zoek naar wat meer authentieke plekjes.

Helaas was het na 4 dagen tijd om onze prachtige villa achter ons te laten. Nieuw avontuur lag op ons te wachten op het eilandje Nusa Penida. Dit eilandje is qua toeristische ontwikkeling nog een beetje achtergebleven als je het vergelijkt met Bali. Wij vonden het dan ook heel leuk dat we ook deze kant van Indonesië aan de fam konden laten zien. Omdat we inmiddels vergevorderd scooter rijders waren, durfde we het aan om hier met z’n 5e zelf te gaan rijden. Maartje en Tinus weer samen, Elsa alleen en Arjo en Ad samen op een scooter. Wat een avontuur. De wegen op Nusa Penida zijn niet te doen, zo slecht. Dus we zijn behoorlijk heen en weer gestuiterd tijdens onze ontdekkingstochten over het eiland.

Op Nusa Penida was het ook tijd voor wat onderwater actie. Althans, dat was de bedoeling. Het monde uiteindelijk meer uit in een groot vissenvoer festijn… Het leek ons leuk om onze passie voor duiken en snorkelen te delen met de rest. Dus gingen we ’s ochtends vol goede moed richting de duikschool. Martijn zou mee gaan duiken, en Maartje en Arjo zouden gaan snorkelen. Nu bleek het al gauw dat het een behoorlijke ‘bumpy-ride’ zou worden. Eenmaal aangekomen bij Manta Point waren de golven zo hoog dat het aantrekken van de duik gear al een hele uitdaging was. Ik ging nog vol goede moed snel het water in, in de hoop dat het misselijke gevoel daar snel weg zou gaan. Nog voordat we naar beneden zakte zagen we al de wat wanhopige hoofdjes van Arjo en Maartje en wist ik dat dit nog weleens een hele lange dag kon gaan worden… De onderwaterwereld daarentegen was echt super gaaf, en we hebben heel veel megagrote manta’s gezien. Een supertoffe ervaring. Helaas was het water zó koud en de stroming zo sterk, dat zelfs de wetsuit niet hielp en ik alsnog kotsmisselijk werd. Toen we weer aan het oppervlakte kwamen werd het er niet beter op en heb ik Maartje en Arjo vergezeld bij het voeren van de vissen. De tweede duikspot was in iets kalmer water maar het kwaad was al geschied en zo bleven Arjo, Maartje en ik maar in de boot wachten en hopen dat de rest snel weer boven kwam zodat we op zoek konden naar vaste grond onder onze voeten. Gelukkig hebben Martijn en Ad wel ook een hele vette tweede duik gehad. Was het allemaal toch nog ergens goed voor! (ter info, het lag écht niet aan ons hoor, de helft van de boot lag kotsend over de rand).

Zodra we allemaal weer op het vaste land stonden ging het gelukkig al een stuk beter. Omdat er van ons ontbijt niet veel meer over was, gingen we snel op zoek naar wat nieuwe energie in de vorm van een goede lunch. Nu wilde het helaas ook nog eens zo zijn, dat we die middag weer op de boot moesten, namelijk terug naar Bali. Gelukkig was dit bootritje een stuk aangenamer en kwamen we allemaal goed en wel in Sanur aan. Sanur is dan misschien meer het Benidorm van Bali, maar daardoor wel een stuk rustiger en dat in combinatie met een heerlijk strand maakte dat dit een hele goede afsluiter was van ons avontuur in Bali. We hebben hier heerlijk over het strand gestruind, op het strand gelegen, en weer in hele goede restaurantjes gegeten. De laatste avonden hebben we echt lokaal gegeten door de lokale markt op te zoeken waar we weer de heerlijkste nasi, saté en soto ayams hebben gegeten. Ook voor ons komt het afscheid van het Aziatische eten nu wel echt heel dichtbij!!

Gelukkig was het avontuur nog niet over. Na Sanur was het namelijk tijd voor Singapore. En niet zomaar een bezoekje aan deze stad… Nee, een bezoek aan Singapore én de F1 race. Een straatcircuit, nachtrace inclusief optreden van de Red Hot Chili Peppers. Ik geloof dat je dit best het hoogtepunt van deze 3,5 week mag noemen. Sowieso is Singapore echt een vette stad om te bezoeken (dus als je hier nog eens een overstap hebt, probeer om ook een paar dagen hier door te brengen). Het is mega schoon, super georganiseerd en je hebt met de verschillende skybars en look-outs prachtige uitzichten over de stad. Neem wel je portemonnee mee, want het is ook meteen een van de duurste steden die er is (zowel in eten/drinken, als accommodatie).

De dag van de race besloten we ’s ochtends rustig aan te doen en een beetje bij te komen van de vroege vlucht die we de dag ervoor hadden van Bali naar Singapore. Om een uur of 3 was het tijd om de stad in te gaan. Ondanks dat zo een groot evenement gaande was, liep het ov en alles super gestroomlijnd. De race begon pas om 8 uur ’s avonds dus hadden we nog alle tijd om de venue te ontdekken, een biertje te drinken, schaduw op te zoeken (want moeilijk heet!) en een echte Max Verstappen fan-kit aan te schaffen. En zo zaten we uiteindelijk klaar voor de race. Wat een bizarre ervaring: het gaat zo snel, het maakt zoveel herrie en tóch is het supertof om dit mee te maken. Dat Max uiteindelijk ook nog een podiumplek wist te behalen én dit alles werd afgetopt met een optreden van de Red Hot Chilli Peppers maakte deze dag helemaal af. Een dag met een gouden randje kan je wel zeggen.

Helaas betekende dit ook dat het afscheid van de familie steeds dichterbij kwam. Onze laatste dag in Singapore bestond dan ook uit het verder ontdekken van de stad, rondstruinen door de Gardens by the Bay en afsluiten op een echt Aziatische foodcourt waar we om en om wat lekkers uitzochten. Onder het genot van een biertje namen we de afgelopen 3,5 week nog eens door, en kwamen we allemaal tot de conclusie dat dit toch echt wel heel bijzonder was. Om deze reis samen te maken, om voor ons te laten zien hoe wij de afgelopen maanden door het leven gaan, en bovenal dat het echt supercool is dat Arjo, Maartje en Martijn de moeite hebben genomen om helemaal naar deze kant van de wereld te vliegen om dit samen te kunnen doen. Een beetje een emotioneel moment, maar vooral mega dankbaar voor alles. De volgende ochtend moesten we helaas echt gedag zetten. Heel raar om de familie in de taxi te zien stappen en uit te zwaaien…

Wij hadden nog een volle dag in Singapore te goed. Ondanks dat het een vrij korte nacht was hebben we toch geprobeerd om nog wat leuke wijken te ontdekken en kwamen we er ook achter dat Singapore echt een bizar vliegveld heeft. Of eigenlijk, het shoppingcentrum bij het vliegveld. Mega modern, met een soort regenwoud in het midden, een aantal hippe restaurantjes en een heuse lichtshow. Dit ultramoderne vliegveld past dan ook echt bij de stad!

Voor ons was het nu dan ook echt tijd om Azië, na 6 maanden, te verlaten. Op naar Oceanië, op naar Australië. Ondanks dat we hier ook al weer even aan het rond touren zijn, praat ik jullie daar de volgende update over bij. Er is namelijk al zoveel te vertellen dat dit anders echt een ellenlang verhaal zou worden. En dat willen we jullie natuurlijk niet aan doen.

Liefs,

Adwin en Elsa

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *